Tipy: Špičkové firmy i podnikatelé dnes investují do internet marketingu

30.04.2011 00:50

Nová ekonomika v nových médiích

Když se v 90. letech začal naplno rozvíjet internet a na americkém trhu se objevily firmy obchodující "virtuálně", kdekdo si klepal na čelo. Jenomže jména jako eBay, Amazon či Yahoo se stala zanedlouho pojmem a "offline" obchodníkům ukousla pořádný kus z koláče jejich tržeb. U Facebooku to bylo podobné - málokdo předpokládal, že během sedmi let přiláká víc jak půlmiliardy uživatelů z celého světa. A roční příjem z reklamy? V řádu miliard!

Na úvod by se slušelo připomenout, že sociální síť není jen nejpopulárnější Facebook, ale také MySpace, Twitter nebo profesně zaměřená platforma LinkedIn, v českých podmínkách zase komunitní síť typu Lidé.cz nebo Spolužáci.cz. Sílu těchto komunikačních kanálů znají jak firmy, tak i politici (sociální sítě sehrály klíčovou roli při posledních prezidentských volbách v USA a pomohly Baracku Obamovi do Bílého domu) nebo personalisté.

Na počátku byl Internet

Pro mnoho firem znamenal prudký rozvoj internetu v 90. letech minulého stolení revoluční komunikační nástroj. Netrvalo dlouho a „síť sítí“ si během deseti let získala až 400 milionů nadšených uživatelů, kteří se stali pro obchodníky snadněji dostupnými. Internet jako technologie dal vzniknout i termínu nová ekonomika. Jak připomíná Philip Kotler, internet sehrál v každé inovaci nové ekonomiky, když ne klíčovou, tak alespoň podpůrnou roli. Umožnil totiž firmám i jejich zákazníkům sdílet nebývalé množství informací během krátkého času a relativně malé námahy (stačí zapnout počítač a otevřít prohlížeč).

Majitelé firem, kteří chtějí držet krok s konkurencí, se musejí trendům nové ekonomiky přizpůsobit. Americké společnosti typu eBay, Amazon nebo Yahoo se staly velmi úspěšnými a mnoho jejich tradičních konkurentů úspěch „internetových vlaštovek“ podcenilo. Zkrátka nevěřili síle moderní internetové technologie. Internet se záhy stal samozřejmou součástí mediálního spektra a k pojmu nová ekonomika se brzy zažilo označení nová média (ačkoli první experimenty s novými, tedy digitálními médii začaly již na začátku 20. století). Nová v tom smyslu, že umožňují spojovat různý multimediální obsah, přinášejí velkou interaktivitu a zároveň boří hranici mezi profesionální seberealizací a publikováním textů, videí a fotografií čistě soukromého rázu na weblozích nebo osobních profilech sociálních a komunitních sítí. Do kyberprostoru online komunit začaly brzy pronikat různé firemní entity – využít takzvaného virálního marketingu, který funguje na bázi spontánního („virového“) šíření informace z člověka na člověka, se správně rozhodly společnosti jako Dell, Coca Cola nebo Disney a v rámci sociálních sítí patří jednoznačně mezi nejpopulárnější značky.

„V českých podmínkách největší zásahovosti marketingové komunikace dosáhnete jasně na Facebooku a pak na pár menších oborových komunitách. Nepodceňujte však ani Twitter, který používají ti technologicky vyspělí uživatelé,“ radí marketingový konzultant Pavel Kotyza.

Být při tom

Firmy by podle marketingových odborníků měly testovat nové komunikační prvky, ovšem nikoli plošně a neuváženě, ale v příhodný čas, na příhodném místě a s příhodnou cílovou skupinou. Být první s sebou nese být viděn. „Například oční klinika Neovize začala jako jedna z prvních s PPC reklamou na Facebooku. Přineslo jim to efekt nesrovnatelně vyšší než jakákoli standardně využívaná reklama na internetu. V té době měl Facebook již hodně uživatelů a málo reklamních zadavatelů – nestíhali trendy,“ shrnuje Pavla Střechová, ředitelka PR agentury Bílý Medvěd. Dnes už je situace jiná a pouze „být“ na Facebooku je již nezbytným kosmetickým doplňkem. To ovšem neznamená, že by neskýtal obrovský potenciál novým trendům. Podle Milana Benedy, managing directora agentury Beneda Group, je před plánováním kampaně na sociálních sítích, jež má splňovat zásadní kritérium efektivity, nejprve nutné definovat, co pojem „efektivní“ pro klienta znamená.

„Sociální sítě samozřejmě nejsou samospasitelné a bylo by bláhové se domnívat, že díky nim vám narostou okamžitě prodeje. Pro některý typ produktů se hodí více, pro některé velmi specifické oblasti spíše nikoliv. Jejich hlavní výhoda spočívá v možnosti velmi rychlého získání zpětné vazby od zákazníků a možnosti přímé komunikace s nimi. Kombinujete tak direkt marketing, online chat a internetovou reklamu,“ uvádí Beneda a vzápětí dodává: „Díky nim dokážete identifikovat vaše současné i budoucí ‚brand advocates’ a prostřednictvím nich efektivně podpořit komunikaci vaší značky.“

Dalo by se říci, že oblast cestovního ruchu je pro využívání sociálních sítí téměř „předurčena“, a to díky nepřebernému množství multimediálního obsahu, kterým uživatelé sociálních sítí disponují. Ať už se jedná o videa, fotografie, blogy uživatelů atd. Lidé se chtějí na sociálních sítích převážně bavit, prohlížet si a sdílet fotografie, videa a případně získat rady a doporučení od svých přátel. „Domníváme se, že pro subjekty z cestovního ruchu by měly být sociální sítě již doslova ‚nezbytností’,“ myslí si Milan Beneda. Není to však jen obor cestovního ruchu, který má možnost se na sociálních sítích dobře prodat. Velkou měrou je využívají také klienti z oblasti automobilového průmyslu, stavebnictví, výrobci hraček a další kategorie produktů, u kterých je možné vytvořit a budovat příběh značky a do budování tohoto příběhu zahrnout aktivní a loajální zákazníky.

Zapojit se, nebo vyčkat?

Na začátku rozhodování, zda vstoupit do prostředí sociálních sítí, by si každá společnost měla promyslet, zda je její cílová skupina skutečně využívá, může je využívat a je reálné je na nich oslovit. Dále je třeba si odpovědět na otázku, co si od prezentace na sociálních sítích slibuje a jaké jsou její očekávání. Za zvážení stojí i fakt, zda je pro firmu zajímavá zpětná vazba od zákazníků, či nikoliv.

Kampaň na sociálních sítích je možné realizovat prostřednictvím samostatné cílené reklamy nebo formou aktivní a dlouhodobé komunikace se stávajícími a potenciálními zákazníky. Při aktivní komunikaci by měla firma zhodnotit, zda má a bude mít dostatek zajímavého materiálu, který by bylo možné na sociálních sítích prezentovat. Zároveň je nutné zvážit, zda pracovníci marketingu budou mít dostatečnou časovou kapacitu se o firemní prezentaci na sociálních sítích pravidelně starat. Neaktualizovaný a pravidelně nespravovaný profil se může stát velmi negativní vizitkou. Sociálních sítí existuje i na českém trhu velké množství.

V současné době největší růst a popularitu zaznamenává sociální síť Facebook. Během velmi krátké doby si Facebook získal popularitu i v České republice a dnes ho aktivně využívá více než 2,5 mil. uživatelů v ČR. Na začátku síť Facebook využívali zejména mladší uživatelé, kteří i nyní tvoří nejsilnější skupinu uživatelů. Velmi silnou skupinu zároveň tvoří uživatelé ve věku 25 až 35 let. Ale i uživatelé ve věku 45+ si však také stále častěji nacházejí cestu na Facebook a jejich počet se neustále zvyšuje. Mezi často komunikované sociální sítě patří také Twitter, který má ve světě velkou popularitu. Jeho využívání v České republice zatím ale není tak vysoké. Kampaň na sociálních sítích by měla být začleněna do celkové marketingové komunikace. Sociální sítě není třeba chápat jako něco naprosto nového a odlišného od ostatních forem komunikace. Jedná se spíše o novou formu oslovení cílové skupiny a předání komunikačního sdělení. Důležité je tedy stanovit si, komu, co, proč a jak budu sdělovat a jakým způsobem budeme hodnotit dosažení stanovených cílů.

Zdroj: businessinfo.cz 

 

Přidat.eu záložku

Novinky

Společnost ZFP Group "odsouzena" k úspěchu

27.03.2014 13:43
Finanční vzdělávání tuzemské populace je v plenkách. Proto velmi oceňuji, když se nějaké společnosti či instituce rozhodnou s tím něco udělat a vzdělávat Čechy a Češky v této pro život tak důležité oblasti. Sám se tomu snažím výrazně napomoci a to tak, že provozuji finanční a vzdělávací servery a...

Opět finalista soutěže Živnostník roku

19.10.2013 07:26
Prestižní soutěže Živnostník roku jsem se účastnil letos již podruhé. A měl jsem opět štěstí a postoupil jsem do krajského finále, tedy mezi 10 nejlepších v kraji. V roce 2011 jsem se v kraji umístil na 3.místě. Letos jsem "pouze" ve finále a první tři místa obsadili podnikatelé z...

Smráká se nad společností DIC a panem Říhou?

25.07.2013 15:24
Společnosti DIC jsem se na svých serverech věnoval již několikrát a to například v článku Reference: Zkušenost s firmou Diamonds International Corporation - D.I.C., a.s.. Tématu se již nějaký čas nevěnuji, ale je o něj evidentně neustále zájem a poznáte to například podle počtu komentářů lidí...

Automaty zdarma

03.04.2013 03:51
Vždy vás lákal svět hazardu, ale nikdy jste nenašeli odvahu hrát? A co zkusit naše casino a automaty zdarma? Jsme si jisti, že litovat nebudete.

Můj reklamní systém má již 1 milion zobrazených stránek měsíčně

02.01.2013 01:02
  Síť CzechNet.org je sítí padesáti převážně obsahových serverů. Jako celek dosáhla v měsíci prosinci 2012 milionu zobrazených stránek měsíčně (přesně 999.055). Jedná se o 42% nárůst oproti poslednímu měření v 8/2011.    Výsledky naměřené za prosinec 2012: Zobrazené...

Jak úspěšně vydražit váš internetový projekt

09.12.2012 03:18
Vzhledem k velkému úspěchu s veřejnou aukcí mého serveru Akciecz.cz jsem byl osloven provozovatelem projektu VšeProSvatby.cz, zda by i on nemohl provést aukci jeho projektu VšeProSvatby.cz přes systém CzechNet.org. Původně jsem o něčem takovém vůbec neuvažoval, tedy o tom nabídnout to...

iHNED.cz mi věnoval celý odstavec...

28.09.2012 21:16
...Je to jedna z největších bolestí kraje, kterou navíc velmi silně pociťuje místní byznys. Chybí tu hlavní tah na Polsko. "Kraj má přitom velmi výhodnou polohu a měla by tudy vést hlavní trasa ČR-Polsko. I na tom může kraj profitovat. Je nezbytně nutné urychleně dovést dálnici do Polska,"...

Nová kariéra publicisty? Vyšel mi článek v měsíčníku pro podnikatele

04.09.2012 22:36
Právě mi vyšel dvoustránkový článek v měsíčníku pro podnikatele OBCHOD a FINANCE. Název článku: Pověst pod palbou internetu. Ročník 9 srpen 2012 strana 24-25. Info pro podnikatele - cena je 39 Kč Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com       Doporučení Zapojte se do aukce...

Dražím server AkcieCZ.cz

12.08.2012 02:59
Zavedený finanční server AkcieCZ.cz je od 1.10.2012 na prodej. Server je v provozu od roku 2009. Obsahuje přes tisíc originálních textů. Na jeho tvorbě se podílelo 16 autorů, kdy nejaktivnější byli oceňováni i finančně. Server je hojně citován. Probíhá spolupráce mezi redaktory AkcieCZ.cz a...

CzechLab prošel redesignem. Líbí se Vám?

08.08.2012 01:11
Server CzechLab prošel kompletním redesignem. Jak se Vám v novém kabátě líbí? CzechLab.cz je taková malá tuzemská laboratoř a věnuje se internetu, marketingu, mediím a s tím vším souvisejícím byznysem. Ohodnoťte prosím nový vzhled v anketě na titulní stránce CzechLab.  Jan...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

© 2009 - 2014 Akcie.name. MUDr.Jan Hýsek. Všechna práva vyhrazena. Chraňte si Vaši pověst na internetu. Server je součástí sítě CZECHNET.

Tvorba webu zdarma s Webnode Webnode